Wie zijn wij?

Elwine Halewijn en Kaatje Dalderop ontwikkelden een aanpak en verschillende producten die het leer- en coachproces kunnen ondersteunen. Ook schreven we artikelen over dit onderwerp. En we geven trainingen en workshops. Op deze website brengen we de informatie bij elkaar.

Collage of Elwine and Kaatje

Kaatje Dalderop

Zelfstandig adviseur en ontwikkelaar voor het volwassenenonderwijs

“Ik begon meer dan 35 jaar geleden, nog maar 18 jaar oud, als vrijwilliger in een taalproject. Later werkte ik een kleine tien jaar op een ROC, vervolgens tien jaar bij Cito. En sinds ook al weer meer dan tien jaar werk ik als zelfstandige. Het werken voor laagopgeleide leerders en mensen in alfabetiseringstrajecten heeft een speciaal plekje in mijn hart. Geletterdheid is zo belangrijk voor de ontwikkeling en autonomie van mensen, en daar zet ik me heel graag voor in. Ik heb veel leermiddelen ontwikkeld voor alfabetiseringscursisten in het volwassenenonderwijs en op de ISK. Momenteel bereid ik een onderzoek voor naar leerstrategieën.”

Elwine Halewijn

Senior adviseur en directeur volwasseneneducatie bij ITTA UvA

“Ik ben gespecialiseerd in taalverwerving en werk al ruim 30 jaar in innovatieve projecten op het gebied van didactiek. Al die projecten gaan uit van het belang van duaal opleiden en het succes van functionele, contextgerichte benadering: de aansluiting op waar de leerder de taal voor nodig heeft. Ik houd me bezig met zowel formeel en non-formeel aanbod door professionals als met het non-formele aanbod van vrijwilligers. Een combinatie van beide type aanbod is in mijn optiek de meest effectieve vorm van educatie, mits de leerder daar voor voelt uiteraard.”

Credits

We hebben de afgelopen jaren met vele partners aan de verschillende projecten rond leren leren door coaching gewerkt. Met Alex Braddell, Naeema Hann, Alexis Feldmeier en Stefan Markov voerden we ons eerste project rond coaching uit. Daarin ontstonden veel van de ideeën die we later konden doorontwikkelen.

Daarnaast deden tal van mensen mee in pilots en in klankbordgroepen en was ook de inbreng van medeontwikkelaars natuurlijk essentieel voor het doorontwikkelen van de aanpak.

Alle individuele docenten en vrijwilligers opnoemen gaat wat ver, daarom houden we het op een opsomming van de betrokken organisaties. Met de individuen daarachter voelen we ons verbonden in dit verhaal.

De projecten die we uitvoerden rond leren leren door coaching werden gefinancierd door Erasmus+, de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht en Tel mee met Taal.

  • Huis voor Taal Lelystad
  • Leeds Beckett University
  • Oxford Skills Escalator Centre
  • ROC van Amsterdam
  • ROC Mondriaan
  • ROC Nijmegen
  • ROC Rijn IJssel
  • Sipi
  • STEP
  • Stichting Melkweg+
  • Taal doet meer
  • Taal&Coast op maat
  • TopTaal
  • Sagenn
  • Universität Leipzig
  • Westfälische Wilhelms-Universität Münster
  • WMO Radar Rotterdam