Om leren leren te ondersteunen met coaching, kun je gebruik maken van verschillende handvatten.
Deze zijn alle bedoeld voor coaching van volwassen leerders.
Selecteer één handvat dat bij je past of probeer er meteen een paar tegelijk uit…
Om leren leren te ondersteunen met coaching, kun je gebruik maken van verschillende handvatten.
Deze zijn alle bedoeld voor coaching van volwassen leerders.
Selecteer één handvat dat bij je past of probeer er meteen een paar tegelijk uit…
NT2-leerdoelen.org is een website met een uitgebreide lijst met mogelijke functionele (taal)leerdoelen voor volwassen Nt2 leerders. Begeleiders kunnen op de website terecht voor inspiratie en advies over het bieden van maatwerk aan hun leerders. De leerdoelen zijn verdeeld over verschillende leefdomeinen die je – met leerders – kunt selecteren en er is een begeleidersdeel met tips, voorbeelden en materiaal.
De werkvormen voor groepscoaching zijn ontwikkeld om de kracht van leren leren door coaching en het leren in groepen te verbinden. Wil je verkennen wat dat leren leren door coaching teweeg brengt? De werkvormen bieden een laagdrempelige manier om mee te starten. In de pdf vind je ook een informatieve inleiding over coaching in groepen.
Het Weekplan helpt leerders hun acties te benoemen en vervolgens te plannen in de komende week en te evalueren.
Er is een beknopte versie die zowel in NT1, NT2, rekenen en digitale vaardigheden gebruikt kan worden.
Deze gespreksleidraad helpt je om met je leerders een concreet gesprek voeren over hun leerdoelen en hen zelf na te laten denken over kleine stappen die zij kunnen zetten.
Hoe ontwikkelen je leerders zich in het proces van leren leren? Als je dit instrument systematisch gebruikt om je leerders te observeren, krijg je zicht op hun voortgang. Je observaties kun je weer gebruiken bij de begeleidingsgesprekken met je cursisten. Vooral leuk om hun vooruitgang expliciet te benoemen.
Met hulp van de Checklist Digitale Vaardigheden kunnen leerders aangeven wat ze al kunnen en wat ze graag nog willen leren. Je kunt de checklist inzetten bij individuele cursisten (eventueel als gespreksleidraad) of plenair inzetten om met de groep leerders de mogelijkheden te bespreken en samen te selecteren waaraan gewerkt gaat worden
Hoe zit het met jouw coachcompetenties? Op basis van het Raamwerk docentcompetenties Basisvaardigheden is een checklist samengesteld voor coachingsvaardigheden. Je kunt aan de hand van de checklist je eigen vaardigheden inschatten en desgewenst je leerproces monitoren.